ArrowMobileBack
← zpět na všechny články

Finanční plán – jak si jej vytvořit

Rozhodli jste se podnikat a nevíte, jak začít? Vytvořte si finanční plán, ve kterém zjistíte, jaké finanční náklady vás čekají na začátku, kolik vás bude stát provoz vaší činnosti i jak stanovit výši zisku. Poradíme vám, jak si finanční plán vytvořit a co vše by měl obsahovat.

Co je to finanční plán

Jedná se o ideální finanční nástroj, který by měl být součástí každého podnikání. Pomocí finančního plánu můžete zjistit, jaké příjmy a výdaje s sebou přinese vaše podnikatelská činnost a zda vás na konci zúčtovacího období čeká zisk. Získáte také komplexní přehled o financích a zvýšíte finanční stabilitu svého podnikání.

Proč si vytvořit finanční plán

  • Pomůže vám s rozhodováním, do čeho investovat
  • Zjistíte, kolik financí potřebujete na rozjezd podnikání
  • Ukáže vám, zda máte finanční prostředky na expanzi stávajícího podnikání
  • Oceníte jej v krizových situacích, kdy potřebujete finanční rezervu
  • Potvrdíte si dlouhodobou schopnost provozu
  • Splníte si své podnikatelské i osobní sny. 

Co vám finanční plán napoví

Z finančního plánu se dozvíte, jaké jsou vaše příjmy, jaké jsou náklady a jak vysoký může být váš zisk. K vypracování tohoto plánu nepotřebujete žádné speciální zkušenosti ani programy, postačí vám jednoduchá tabulka v Excelu.

Kdy plán sestavit

Pokud právě začínáte s novým podnikáním, je to ideální doba pro tvorbu finančního plánu. Plán vám však pomůže i ve stávajícím podnikání, například pokud chcete své působení rozšířit na zahraničním trhu nebo představujete nový produkt, případně službu. 

Na jak dlouho plán je

Finanční plán si můžete sestavit na krátkou dobu, většinou se jedná o jeden kalendářní rok. Naplánujte si jednotlivé měsíce tak, aby vás nepřekvapily rozdílné výsledky v sezóně i mimo ni. Dlouhodobý finanční plán se sestavuje v rozmezí od dvou do pěti let a je vhodný pro větší a již fungující podnikatelské činnosti. 

Co je součástí finančního plánu

Při sestavování finančního plánu by rozhodně neměly chybět reálné příjmy, výdaje a zisk. U plánování můžete počítat s optimistickou, pesimistickou a realistickou variantou. Obecně se doporučuje použít raději pesimistický přístup, kdy vás nepřekvapí nižší zisk a vyšší náklady.

Do nákladů, které vás čekají na začátku podnikání, nezapomeňte započítat také sídlo podnikání, nájem, případně pojištění a finance vynaložené za nákup zboží. Připočítejte také mzdy zaměstnanců, vybavení kanceláří, zajištění internetového připojení a zajištění sociálního zázemí ve firmě.

Zaměřeno na příjmy

U příjmů je potřeba vyčíslit, kolik zboží nebo služeb v daném roce plánujete prodat a jaká bude jejich cena. Do příjmů započítejte také dotace, úroky z vkladů nebo finance získané investováním do crowdfundingu

Nezapomeňte na výdaje

Výdaje vypočítáte s předstihem mnohem přesněji než příjmy. Zde se jedná o náklady vynaložené na nákup zboží, určeného k prodeji. Patří sem také materiál na výrobu produktů, doprava, nájemné za výrobní prostory, nájem za kanceláře, účetní služby a v neposlední řadě mzdy a pojištění.

Čekáte zisk?

Na základě finančního plánu jednoduše spočítáte, zda bude vaše podnikání ziskové. Pokud vaše příjmy převyšují výdaje, tvoříte zisk. Pokud jsou však výdaje vyšší než příjmy je vaše podnikání ztrátové. V takovém případě je nutné svou činnost upravit a najít způsob, jak zvýšit své příjmy a snížit výdaje.

Jak dosáhnout zisku

  • Pokud je o vaše produkty a služby zvýšený zájem, nebojte se zvýšit cenu a sledujte, zda zájem stále zůstane.
  • Najděte si levnější dodavatele materiálu pro výrobu produktů.
  • Zjistěte, zda zvládnete podnikat jen s minimem zaměstnanců.
  • Analyzujte trh a najděte způsoby, jak oslovit širší množství zákazníků.
  • Dejte svým zákazníkům něco navíc, například poštovné zdarma, akci 1+1, dárek při nákupu nad určitou hodnotu, soutěž, kolo štěstí a podobně.

Co vám pomůže finanční plán sestavit

  • Reálné stanovení cílů

Plánování vám ulehčí, když si stanovíte reálné a dosažitelné cíle. Prvním cílem může být dosažení zisku. Mezi další pak patří například expanze do zahraničí nebo oslovení široké veřejnosti. Pokud chcete, aby byl váš byznys úspěšný a vaše značka známá, je zapotřebí věnovat podnikání čas a vědět, čeho chcete dosáhnout. U plánování a stanovení cílů a vizí do budoucna buďte vždy konkrétní a v plánu zohledněte také dobu, kdy těchto cílů chcete dosáhnout. Na základě toho zjistíte, zda sestavovat krátkodobý nebo dlouhodobý finanční plán.

  • Zhodnocení stávající situace

Důležitým krokem při sestavování finančního plánu je nutnost vědět, jaká je vaše finanční situace. Do plánu si zaznamenejte veškeré své peníze, které máte v hotovosti, na osobních i firemních účtech. Nezapomeňte na finance získané podnikatelským úvěrem nebo investováním do crowdfundingu pomocí finanční platformy finGOOD.